Головна > Новини > На шляху до інклюзії

На шляху до інклюзії

    Перед повномасштабним вторгненням більше 100 юних киян з порушенням зору, слуху, аутичним спектром, синдромом Дауна, ДЦП вчилися в мистецьких школах. Запис на навчання в новому навчальному році розпочинається з травня. Всіх бажаючих дітей з інвалідністю вчитися грати на музичних інструментах та образотворчому мистецтву просимо звертатись до мистецьких шкіл! А ми працюємо у напрямі посилення інклюзії.

      22 травня в онлан форматі відбулася лекція “Концепція інклюзивної мистецької освіти” в межах курсу підвищення кваліфікації для педагогічних працівників  мистецьких шкіл за програмою “Мистецька освіта” (ліцензіована МОН). Курс організовує Київський методичний центр закладів культури на та навчальних закладів Департаменту культури КМДА, а лекцію провела методистка Київського міського центру соціальних служб, Майстер із соціальної роботи, канд.пед.наук Лариса Остролуцька.

   В Україні є багато надбань щодо впровадження інклюзії, якими ми можемо пишатися. І свій внесок в розвиток мистецтва людей з інвалідністю роблять як спеціалісти соціальних служб, так і Департаменту культури КМДА.

Під час лекції “Концепція інклюзивної мистецької освіти”

   З метою удосконалення особистісної компетентності викладача мистецької школи і відбулася лекція, що проходила 22 травня. На занятті були підняті питання про світові тенденції включення людей з інвалідністю в мистецтво і чому виникають такі зміни. В ході зустрічі фахівці ознайомились з підходами інклюзивної освіти, її завданнями, законодавством, а також з прикладами інклюзивних мистецьких практик в місті Києві та Україні, Європейському союзі та США. Окрім цього були розглянуті умови для проведення інклюзивних заходів в закладах мистецької освіти.

    Важливим акцентом під час навчання було зосереджено на концепціях інвалідності, які просувають митці з інвалідністю різних країн. Так, науковці почали досліджувати культуру людей з інвалідності вперше в США з середини 1960х років, а масово розвиватись вона почала в 1970-80х роках. Основним її завданнями було пошук власної ідентичності, руйнування стереотипів щодо людей з інвалідністю і соціальних бар’єрів, популяризації захисту прав людей з інвалідністю.

    Після виходу Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю у 2007 році, дискусія в мистецтві стала змінюватись: у 2007 році під час Лондонського форуму мистецтв митці з інвалідністю  провели дебати на тему: «Чи має мистецтво осіб з інвалідністю та з порушенням слуху померти та бути похованим у 21 столітті?». Почали виникати питання: чи має право на життя окремі мистецькі рухи осіб з інвалідністю чи  має відбутись повна інтеграція в мистецтві?

Почали виникати питання: чи має право на життя окремі мистецькі рухи осіб з інвалідністю чи  повна інтеграція в мистецтві. Європейські дослідження  показали потребу у таких рухах і за результатами досліджень продовжується фінансування окремого напоряму з залучення людей з інвалідністю до мистецтва та підтримки митців з інвалідністю в Програмі Європейського Союзу «Креативна Європа».

   Дослідницький звіт, автором якого є On the Move, на замовлення Британської Ради, після завершення проекту «Європа поза межами доступу» (травень 2023 р.) та «Час діяти»  (2021 рік) показав, що 74% мистецьких організацій досі не запитують митців з інвалідністю, які приїжджають, про їхні потреби в доступі. В межах презентації останнього звіту в Берліні в 2023 році був проведений симпозиум де обговорювались питання “Інвалідність і трасформація культурної екосистеми”.

    Таким чином мистецькі надбання митців з інвалідністю в різних напрямах мистецтва: література, хореографія, театр, кіно, образотворче мистецтва, скульптура та ін. стає більш помітними і впливовими.

     Співпраця з Київським методичним центром Департаменту культури і Київського міського центру соціальних служб розпочалась ще 2007 році з підтримки Київського міського фестивалю творчості дітей та молоді з інвалідністю “Повіримо у себе” та залучення викладачів мистецьких навчальних закладів до роботи журі фестивалю. Включення професіоналів у роботу фестивалю, їх консультації і рекомендації підвищили рівень творчих доробок учасників.

Під час майстер-класу з писанкарства

    В 2014 році за ініціативи Методичного центру була започаткована спільний мистецький проєкт “Крилаті мрії”, метою, якого стало залучення дітей та молоді з інвалідністю до  концертних заходів учнів мистецьких навчальних шкіл, святкові вистами, виставки, спільні майстер-класи. Майстер-класи в період Пасхальних свят проводяться щорічно по сей день.

   З 2018 року  Методичний центр в співпраці з Київським центром соціальних служб вперше провів навчання для педагогів мистецьких навчальних заходів на теми інклюзивної освіти і виховання дітей з інвалідністю. За ці роки проведено щорічні семінари-практикуми для викладачів, майстер-класи, відкриті уроки з учнями з інвалідністю мистецьких шкіл. І в 2023 році впроваджено ліцензіований курс підвищення кваліфікації для педагогічних працівників  мистецьких шкіл за програмою “Мистецька освіта” з модулем  “Концепція інклюзивної мистецької освіти”.

    В 2019 році  Методичним центром була створена робоча група з директорів і педагогів зі створення освітніх програм елементарного підрівня початкової мистецької освіти з образотворчого мистецтва для дітей з особливими освітніми  потребами. В 2021 році освітні програми були затверджені з образотворчого, музичного мистецтва, інструментальні класи/клас сольного співу, хореографічного мистецтва (танець). В роботі театральне мистецтво.

     В 2020 році Міністерство культури, молоді і спорту затвердило концепцію інклюзивної мистецької освіти. Вона базується на рівності, людиноцетричності і створенні додаткових можливостей для гармонійного розвитку суспільства, залученості всіх його членів, незалежно від віку, статі та особливостей розвитку.