Головна > Новини > У тісній професійній взаємодії та співпраці-запорука успіху роботи

У тісній професійній взаємодії та співпраці-запорука успіху роботи

Серед вірних та надійних партнерів Київського міського центру соціальних служб впродовж років ГО «Ліга соціальних працівників м. Києва». ГО наразі займається реалізацією проєкту: «Забезпечення системного реагування на потреби дітей, які повернулися до біологічних сімей з інтернатних закладів, та дітей групи ризику» у м. Києві. За  результатами  впровадження охоплено 757 сімей,  в яких виховується  1 023 дітей. З 12 липня фахівцями проведений пошук і перевірка інформації про усіх 1 023 дітей; взято до роботи  410  дітей; проведено 531 візитів у сім’ї, складено 445 актів; з 15 сім’ями завершено роботу у зв’язку з виконанням плану супроводу.

     Для роботи з дітьми та батьками  залучені представники: РДА,  районних ССДС, УСЗН, відділів освіти, закладів освіти, центрів соціальних служб та відділів молоді та спорту; БО «Конвіктус Україна»; БФ «Незалежна країна»; ГО «Ми з Троєщини», ВБФ «Деполь Україна», Благодійна організація «Благодійний фонд – Єднання Спільноти»», Громадська організація «Театраліум-ЮА», Благодійний фонд “Шанс на зміни”, МБФ «Зорі», ГО «Інтегрум», ТЮГ, парафія Архистратига Михаїла УГКЦ, центри безоплатної правової допомоги, Київський міський центр сім’ї «Родинний дім», БФ «ЮНІТ», ГО «Дівчата», сектор ювенальної превенції, БФ  «Зорі», БФ «Здоровий всесвіт», БО «СОС Дитячі містечка», Церкви Переможців та «Надія», ПрАТ «Тернопільський молокозавод «Молокія», Мобільна Команда міста Києва, працівники СЮП Шевченківського району, працівники закладу освіти, КМКЛ № 6, ІРЦ,  ДКЛ №9, БФ “Юніт”, ГО Родини «Небесної Сотні», БФ «Нове Відродження України», військового інноваційно-реабілітаційного центру «База 4.5.0.», ГО “Команда детдом. інфо”, ІРЦ № 5 Оболонського району; школа – інтернат № 25,  районні ЦНАПи, ГО “Сім доріг”, ГО “Спорт стимул успіху”.

     Сім’ї налаштовані на співпрацю, готові йти на зустріч і виконувати рекомендації фахівця. По усім сім’ям визначені гуманітарні потреби, 410 дітям надано різноманітну гуманітарну допомогу (продукти харчування, засоби гігієни, канцелярські товари); проведено індивідуальні консультації з дітьми, надано поради та рекомендації щодо взаємодії зі своїми опікунами, вирішення конкретних проблемних питань; надана психологічна підтримка з метою підтримки емоційного стану, вмінням впоратися зі стресом та іншими емоційними ситуаціями. Окрім цього проведена індивідуальна робота з опікунами, а саме: надано рекомендації психологічної та емоційної підтримки дітей та створення благополучного сімейного середовища. Всі  діти залучаються до соціокультурних заходів; відбулося сприяння в отриманні оздоровчих путівок для дітей; проведено консультацію для бабусі дитини з інвалідністю щодо встановлення тимчасового опікунства, залучено поліцію і ССД; проводилась робота по пошуку опікуна та тимчасового влаштування  дитини у сім’ю; 20 опікунів залучено до школи відповідального батьківства; налагоджено співпрацю з Київським міським дитячим діагностичним центром для проходження медичного огляду дітей; з сім’ями проведено бесіди щодо формування навичок раціонального використання коштів, вміння заощаджувати та накопичувати кошти, обговорено навички планування бюджету на день, тиждень, місяць; 70 дітей молодшого шкільного віку отримали квитки у розважальний центр Neopolis; всі діти з інвалідністю за сприяння фахівців проекту залучились до участі у Київському міському фестивалі  “Повіримо у себе”.

   В ході роботи з усіма батьками та опікунами/піклувальниками проведено інформаційні бесіди  щодо особливостей підліткового віку дитини, про вплив психоемоційного стану на розвиток дитини, а також на актуальні питання дитячо-підліткового віку: «Значення фантазій у житті підлітка та ставлення до критики», «Самоорганізація», «Ефективне використання часу, вікових особливостей дітей, вміння налагоджувати контакти, навчання дітей» та ін.

   Важливо, що по всім дітям були зроблені запити щодо відвідування дітей навчальних закладів школи та садочку. Всіх опікунів проінформовано щодо можливості взяти участь онлайн-вебінарі “Причини суїцидальної та девіантної поведінки. Селфхарм (самоушкодження)”, а також у вебінарі від Київського міського центру соціальних служб “Втрати у житті людини”; надано інформацію щодо можливості пройти курси на інформаційній платформі для батьків та тих, хто їх заміняє, виховуючи дітей, від ЮНІСЕФ, ВОЛОНТЕР: “Батьківство без стресу”.

       Всі сім’ї опрацьовані, але не всі погодились на співпрацю та потребують підтримки фахівця із соціальної роботи, тому у роботі перебуває переважна більшість дітей з сімей опікунів\піклувальників. Основними причинами за яких батьки віддають дітей до закладу є: складні життєві обставини,  низький батьківський потенціал,  конфлікт поколінь,  асоціальний спосіб життя батьків, при якому діти залишаються сам на сам з собою,  наявність інвалідності у дітей, при якій вони потребують навчання в спеціалізованому закладі. 

     Завдяки чіткому плану та допомозі сім’ям є позитивні перспективи на вирішення проблем, які сім’ї не могли вирішити самостійно. Деякі родини мають проблеми з житлом вирішення яких за межами компетенції фахівців (мала площа, відсутність можливості організувати окреме місце для сну та навчання і т.п.). Зазвичай батьки віддають дітей до спеціалізованих закладів за рекомендацією комісії ІРЦ; педагогів; через низький рівень матеріального забезпечення родини.

    Для позитивного вирішення питань та досягнення результату, дуже важлива співпраця з державними та недержавними установами, бажання сім’ї йти на контакт з фахівцем та виконувати основні заходи, які прописані в плані індивідуальної роботи з сім’єю.

     Державні та недержавні установи та організації, з якими  працюють фахівці не завжди йдуть на співпрацю, оскільки мова йде про захист персональних даних, проте вже під час безпосередньої роботи з сім’ями,  допомагають у вирішенні спільно визначених завдань та потреб сімей.

    Деякі сім’ї стикаються зі складнощами у вихованні дітей, особливо, коли діти мали психологічні травми чи негативний досвід, потрібна допомога опікунам у вивченні позитивних методів виховання та психологічна підтримка будуть ключовими чинниками. Деякі діти мають мовленнєві розлади,  що ускладнює їхню здатність до спілкування та соціалізації. Під час зустрічей з опікунами, проводяться мотиваційні бесіди щодо розвитку дітей в школі та садочку,  рекомендовано дотримуватись рекомендацій логопедів та дефектологів, займатися вдома логопедичними вправами.

    Деякі діти та батьки мають психологічні проблеми, такі як тривожність, стрес, депресія. Психологічна підтримка, консультації та розвиток позитивних механізмів є важливими факторами у забезпеченні здорового розвитку сімей.

    Опікунам та дітям була надана психологічна підтримка для ефективного управління тривожністю, стресом. Діти та батьки отримали інструменти для розуміння та керування своїми емоціями. Праця над розвитком позитивних механізмів і стратегій допомогла дітям та батькам краще впоратися з життєвими труднощами і підвищити їхню стійкість до стресів. Проте не завжди можливо досягти негайних результатів, і деякі сім’ї потребують більше підтримки та наполегливості. Усі надані завдання вимагають постійного моніторингу та підтримки з боку фахівців із соціальної роботи, психологів та інших фахівців.

    Труднощі полягають в тому, що в сімей обмежені фінанси на розширення житлової площі а юридична допомога не в повній мірі може задовольнити їх потреби. Також одна родина являється внутрішньо переміщеною з окупованої території і не зрозуміло, що буде з житлом дитини в майбутньому. Для досягнення результату потрібно залучати більше ресурсів, таких як благодійні фонди, громадські організації, які спеціалізуються на підтримці сімей у пошуку житла.

   Є типові проблеми, коли опікуни намагаються контролювати дітей 24 х 7, що визиває обурення та біль від процесу протистояння у підлітків. І тоді усиновлювачі віддають дітей на перебування до спеціалізованих закладів, або ставлять питання про розусиновлення чи відмови від опіки.

   Також, при роботі з родинами опікунів/піклувальників, виявлено, що деякі проблеми у родині виникають через похилий вік опікунів, які з певних причин не можуть повноцінно виконувати свої функції: житлово- побутові, фінансові, виховні, що не дозволяє забезпечити найважливіші життєві потреби дітей, створити самостійно належні умови для забезпечення їх життєдіяльності та розвитку. З  опікунами проведено мотиваційні бесіди , щодо підвищення виховного потенціалу дітей, надано консультації в сприянні роботи щодо їх всебічного розвитку.

     В цілому робота фахівців полягає в підтримці, допомозі сімей  для покращення злагодженості, адже найважливішими особливостями життєдіяльності сім’ї є:  налагоджений побут, стійкі міжособистісні стосунки та сприятлива морально-психологічна  амосфера в родині.

         Сімейне виховання в опікунських сім’ях  вимагає особливої уваги до потреб та емоційних аспектів дітей. Важливо створити сприятливу атмосферу та підтримувати їхні індивідуальні розвиткові шляхи, допомога дитині в задоволенні її потреб в пізнанні, самовираженні, створення відповідного поля можливостей для розвитку дитини.

     Незважаючи на досягнуті позитивні зміни, робота з родинами продовжується, оскільки виявилися нові або важливі проблеми, які вимагають уваги та корекції, а саме: подальший розвиток мовлення, розвиток соціальних навичок, психологічна підтримка, укріплення сімейний цінностей, забезпечення родин підтримкою та ресурсами для ефективного емоційного виховання дітей, надання інструментів та методів для вирішення конфліктів у сім’ї та підтримки позитивних взаємин між членами сім’ї, регулярні зустрічі для обговорення прогресу та визначення подальших кроків у розвитку дітей.

     Під час реалізації проєкту фахівцями із соціальної роботи для вирішення вищезазначених проблемних питань надавались такі соціальні послуги: інформування, представництво інтересів, консультування, натуральна допомога, соціальна реабілітація осіб з інтелектуальними та психічними порушеннями, а сім’ям опікунів/піклувальників ще й послуга соціального супроводу сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування; сім’ям же, де діти були повернуті з інтернатних закладів ще й послуга соціальна профілактика соціально-психологічна реабілітація осіб із залежністю від алко\наркотичних речовин.

     Проект реалізується у столиці ГО «Ліга соціальних працівників м. Києва», за  підтримки Міжнародного надзвичайного фонду допомоги дітям при Організації Об’єднаних Націй (ЮНІСЕФ) UNICEF Ukraine та сприяння  Громадська Організація “Ліга соціальних працівників України”.   Робота триває. Далі буде.